Sluiten

Zoeken.

Artikelen

Activiteiten

Kennisbank

Podcasts

Projecten

Publicaties

Videos

Overig

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

Terug naar overzicht

Bijbelstudie: God is Trouw (10)

Door Ds. Henk Poot - 

5 juni 2025

Bijbelstudie God is Trouw

Foto: Canva Pro

We lezen verder in het boek Numeri en komen daar de prachtige zegen van God tegen. De Heere beveelt Mozes dat de Hogepriester Gods Naam op de kinderen van Israël legt.

De woorden uit Numeri 6:24-26 zijn:

“De Heere zegene en behoede u.
De Heere doe Zijn Aangezicht over u lichten.
De Heere verheffe Zijn Aangezicht over u en geve u vrede.”

Laten we om te beginnen naar de woorden en de structuur van de zegen kijken.

De inleiding en de uitleiding, dus de zinnen die de zegen omgeven zijn geschreven met 18 en 8 woorden. Het getal 26 is, zoals bekend, het getal van de Naam van God. De betekenis ervan is dat de Heere werkelijk zelf het bevel heeft om Zijn Naam, Zijn persoon neer te leggen op Zijn volk.

De zegen zelf is opgebouwd, in de taal van de Bijbel, met zinnen van achtereenvolgend 3, 5 en 7 woorden en 5+10+15 letters, alsof de zegen steeds intenser en sterker wordt.

De inleiding en de zegen zelf telt 33 woorden en dat is de getalswaarde van het Hebreeuwse woord BaRaK, zegenen, waarbij opvallend het laatste woord ‘vrede’ is.

Maar genoeg daarover, we moeten op ons laten inwerken wat het geven van deze zegen betekent.

Bescherming

Het is nogal wat, wat de Heere hier aan Mozes zegt. Het is niet anders dan dat God Zijn Naam met Israël verbindt: “Zo zullen zij Mijn Naam op de Israëlieten leggen, en Ik zal hen zegenen”, staat er in vers 27.

De Heere blijft dus niet op een verre afstand toezien hoe het de kinderen van Israël vergaat en kijken of zij wel of niet leven naar Zijn geboden en of zij Hem dienen en liefhebben (Exodus 20). Hij daalt af in hun midden.

Dat betekent in de eerste plaats een geweldige bescherming. God zelf is als een schild over Zijn volk.

Israël is uniek

Het maakt Israël ook uniek. Andere naties zijn er ook en zij kunnen vragen om Gods zegen en de Heere kan die vraag ook beantwoorden, maar hier gaat het van God uit. Het is zelfs een bevel om de zegen op de kinderen van Israël te leggen. Wat ermee verbonden is dat de Heere ook in het midden van Israël woont (Ezechiël 43:7). Hoewel we het eigenlijk anders moeten formuleren. Israël is door de Heere naar Zijn erfdeel gehaald, naar de navel van de aarde, naar Zijn land om bij Hem te wonen.

De zegen is ook niet ingetrokken. De zegen is er ook nu!

Pleitgrond

De zegen is ook een pleitgrond merken we. Misschien gebruik ik nu wel een oud woord, wat een beetje in onbruik is geraakt, maar wat ik bedoel is: Dat Israël in haar gebeden naar voren mag halen dat de Naam van God over hen is uitgesproken en dat de Heere dus geen vreemde voor hen is en anders zij geen vreemde voor God is.

Zo zien we dat de profeet Jeremia God smeekt om zich over Jeruzalem en Juda te ontfermen in de tijd van de supermacht Babel:

“Gij zijt toch in ons midden, Heere, Uw Naam is over ons uitgeroepen, laat ons niet aan ons lot over!” (Jeremia 14:9). Daniël bidt hetzelfde als hij vraagt om de terugkeer van Juda uit de ballingschap: “O Heere, hoor! O Heere, vergeef! O Heere, merk op! (...) want Uw Naam is uitgeroepen over Uw stad en over Uw volk" (Daniël 9:19).

Je zult het maar zijn

Ja dat klinkt niet zo vrolijk maar de realiteit is wel dat het Joodse volk met die Naam op zich, zich bevindt in een wereld die andere goden dient en die het verwerpelijk vindt om God als God te erkennen (Romeinen 1:28). Dat betekent dat het Joodse volk en Jeruzalem, want Gods Naam is ook over Jeruzalem (Zijn stad!) uitgeroepen, in de frontlinie ligt van een geestelijke oorlog. Voor de goede orde: Er is geen neutraal terrein of iets dergelijks. Men kan zich wel inbeelden dat ongeloof en atheïsme een sfeer is waarin je dan niet gelooft en dat is alles, maar dat is niet zo. Wat dat betekent voor Israël zie je om je heen!

Laten we het anders zeggen: Als God een dwaling in de wereld stuurt omdat de mensen geen liefde voor de waarheid hebben - waardoor zij behouden zouden kunnen worden - zodat zij de leugen geloven (2 Thessalonicenzen 2:11), dan staat Israël daar middenin als natie die de wereld Gods Woord heeft gebracht.

Gods Naam is een geweldige kracht

Dat merk je in een ander hoofdstuk van Numeri, als het gaat over de heidense profeet en tovenaar die door Moab ingehuurd wordt om een vloek uit te spreken over Israël (Numeri 22-24). Als Bileam zijn mond opent om te vloeken zegt hij: “Hoe zal ik vervloeken die God niet vervloekt? Hoe zal ik verwensen, die de Heere niet verwenst?” De vloek lukt niet, hij kaatst af op de zegen van de Heere en het is zelfs zo dat de vloek, als hij al wordt uitgesproken, terugvalt op de vloeker zelf. Zo werkt het in de geestelijke wereld. Dat maakt mensen razend en ziedend. Ongeremde boosheid jegens Israël is ook een teken van onmacht!

De zegen gaat uit van Sion

Dat is wat Psalm 134 zegt. Vanuit Sion, vanuit de woningen van God komt de zegen over de stad en het volk. En we weten dat Sion of Jeruzalem een dubbele stad is, als beneden de vijand woedt is daarboven het hemelse Sion waar de zegen vanuit gaat.

Dat is ook het immens tragische en trieste van deze tijd dat vanuit de plaats van de tempel nu als het ware het gif en de haat zich een weg zoekt en wie dat niet ziet is ziende blind, terwijl daarboven uit Gods kracht van liefde en verzoening de wereld in gaat.

Maar dat alles heeft een einde. Daarover spreken andere gedeelten van Gods Woord. Psalm 67 bidt om de zegen voor Israël opdat alle volkeren God zullen gaan aanbidden en dienen en zo is ook ooit de boodschap van het Evangelie vanuit Sion de wereld ingegaan. Bij monde van de discipelen naar de stammen van Israël onder de volken en in de verstrooiing en door de apostel Paulus aan de heidenen.

Maar de toekomst is Jesaja 2, als vanuit Jeruzalem, de stad waar de Messias troont, de woorden van God opnieuw de wereld in zullen gaan en bij alles ook de vrede, dat is immers het laatste woord van de zegen in Numeri.

Meer in deze Bijbelstudiereeks

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

5 juni 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (10)

We lezen verder in het boek Numeri en komen daar de prachtige zegen...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

22 mei 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (9)

Het brengen van offers komt in alle religies voor en het hoort ook ...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

9 mei 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (8)

De reis door de woestijn vormt de wittebroodsweken van God en Zijn ...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

25 april 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (7)

Deze maanden van het kerkelijk jaar hebben iets van de reis van het...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

10 april 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (6)

We naderen Pesach en Pasen en daarom is het goed om iets van de tro...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

27 maart 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (5)

We volgen de weg van God met Israël in de Bijbel en verlaten de ges...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbelstudie: God is Trouw

Bijbel

20 maart 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (4)

Als God Abram voor de eerste keer aanspreekt, geeft Hij hem een paa...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbel

Bijbelstudie: God is Trouw

13 maart 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (3)

Het hart van Gods eigen land is Jeruzalem. Voordat we terug keren n...

Bijbelstudie God is Trouw

Bijbel

Bijbelstudie: God is Trouw

19 februari 2025

Bijbelstudie: God is Trouw (2)

Als je Jesaja 51:1-5 gelezen hebt merk je iets opvallends: Dat de w...

Henk Poot

De auteur

Ds. Henk Poot

Ds. Henk Poot spreekt als Israëlpredikant in heel Nederland over Gods plan met Israël. 

Doneren
Abonneren
Agenda