We slaan een nieuw boek van de Bijbel open: 1 Koningen. Dit begint met een nieuwe koning. Nu David na veertig jaar geregeerd te hebben, gestorven is, bestijgt als beloofd, zijn zoon Salomo de troon in Jeruzalem.
Hij draagt zijn naam niet voor niets, want tijdens zijn regering beleeft het volk van God een lange periode van vrede en welvaart. En dat heeft ook alles te maken met de liefde voor de Heere. Ik vind het persoonlijk mooi om te lezen dat de koning zijn liefde voor God laat zien door te wandelen in de geboden van God, net zoals zijn vrome vader David (1 Koningen 3:3). Je kunt je liefde voor de Heere dus tonen door je te richten op Zijn Woord. Dat zal de Here Jezus later ook zeggen tegen Zijn volgelingen: je kunt Mijn Naam wel noemen en geloven dat Ik de Messias ben, maar waar het om gaat is dat je Mijn woorden hoort en ze doet!
De inwijding van de tempel
Maar er is nog iets wat bij Salomo opvalt en dat is zijn nederigheid. Als God hem vraagt wat hij van God zou willen ontvangen, dan antwoordt hij zonder te aarzelen: Wijsheid! En dat is niet alleen een wijze keuze, de vraag komt voort uit een besef van diepe afhankelijkheid en kleinheid: u heeft mij koning gemaakt hoewel ik nog jong ben en ik weet niet hoe het moet. Hoe kan ik Uw volk nu regeren? (1 Koningen 3:8). Die nederigheid komt ook naar voren als Salomo de tempel laat bouwen. David had de voorbereidingen getroffen en hij mag gaan bouwen.
Er valt me iets op. Alle stenen voor de tempel worden gehouwen en op maat gemaakt in de steengroeve, zodat bij de opbouw van het huis van God geen enkel gereedschap, geen hamer en geen beitel gehoord werd (1 Koningen 6:6). Met andere woorden: met diepe eerbied voor de heiligheid van Gods huis en de heiligheid van de plaats ook, wordt de tempel opgetrokken, in een serene stilte. Na zeven jaar is het werk af en dan wordt de ark van het verbond met de twee stenen tafelen omhoog gedragen door de priesters en in het Heilige der Heiligen geplaatst, waarna de heerlijkheid van de Heere het huis vervuld (1 Koningen 8:11).
“
Je kunt je liefde voor de Heere dus tonen door je te richten op Zijn Woord.
En dan zegent de koning zijn volk met woorden van lofprijzing en hij herinnert iedereen eraan hoe de Heere Zijn beloften vervuld heeft. Vervolgens gaat hij staan voor het altaar, en terwijl iedereen het ziet, breidt hij zijn handen uit naar de hemel en begint te bidden. Hij beseft dus dat de Heere niet opgesloten is in de tempel en hij verwoordt dat ook: “Zelfs de hemel zou U niet kunnen bevatten” (vers 27). Dat U zich hier laat vinden, is op zich al genade.
Wanneer
En dan vraagt Salomo of God Israël trouw wil blijven, ook als zij gezondigd hebben. Telkens noemt hij een nieuwe situatie en nieuwe mogelijkheid: wanneer onze vijand ons verslagen heeft, omdat wij tegen U gezondigd hebben, en Israël zich tot U bekeert, en Israël hier bidt en smeekt en zich tot U keert, wilt U dan horen uit de hemel (vers 34). Of wanneer er hongersnood is omdat er geen regen meer valt en de hemel gesloten blijft, en zij zich van hun zonden bekeren, omdat U hen vernederd hebt, hoort U dan in de hemel en wijs hen de goede weg. Of wanneer de pest is uitgebroken, of welke ziekte dan ook, ook persoonlijk – iedereen kent zijn eigen plaag – wanneer de vijand ons bedreigt, en wij onze handen uitspreiden naar de hemel, wilt U dan ingrijpen, opdat Uw volk U zal vrezen.
Wanneer een vreemdeling hier komt bidden, hier naartoe komt uit verre streken, want men zal horen van Uw glorie, wilt U dan ook horen, opdat de volkeren van de aarde Uw naam leren kennen. Wanneer Uw volk ten strijde trekt tegen zijn vijand en dan op de weg die U hen wijst, hoor dan uit de hemel. En wanneer zij tegen U zondigen, er is immers geen mens die niet zondigt, en U op hen toornig bent, breng hen dan terug uit verre plaatsen, want zij zijn Uw volk en Uw erfdeel.
“
Wat zien wij met Israël daar in deze dagen naar uit: een nieuwe tempel met de ware vorst van de vrede.
Wanneer zij zich dan tot U bekeren
Het is duidelijk dat koning Salomo niet spreekt over een goedkope religie waar de tempel voor moet dienen. Telkens benoemt hij ook de zonde en de afval van Israël. Hoort U dan, als zij zich omkeren en hun zonden belijden en tot U smeken? Maar ook die ommekeer is geen kwestie van, als wij het dan weer goed doen, verandert u dan de omstandigheden. Wat me opvalt, is dat Salomo nadat hij zijn gebed beëindigd heeft, opstaat van zijn knielende houding. Zo staat het er niet als hij begint met bidden. Is hij misschien tijdens zijn gebed vol eerbied door de knieën gegaan omdat hij weet dat ook de verandering, ook de bekering niet afgedwongen wordt door de benauwde omstandigheden maar door de Heere zelf. Zo zegt hij dat ook als hij daarna het volk zegent: Hij verlate en verwerpe ons niet, maar neige ons hart tot Zich, om Zijn wegen te bewandelen (1 Koningen 8: 57, 58).
Loofhutten
De inwijding van de tempel vindt plaats tijdens het Loofhuttenfeest en wie zien dat daarin zaken terugkeren uit het gebed van Salomo: het gebed om regen en de terugkeer van de kinderen van Israël uit de ballingschap, de inzameling van de laatste vruchten en dat zijn niet in de laatste plaats ook de heidenen die de Naam van de Heere, de God van Israël zoeken.
Loofhutten is ook het feest van de eindtijd, van de komst van Gods Koninkrijk en de profeet Zacharia mag in zijn laatste woorden profeteren dat er ooit een nieuwe tempel zal zijn, op dezelfde plaats en wat zien wij met Israël daar in deze dagen naar uit: een nieuwe tempel met de ware vorst van de vrede.
Meer in deze Bijbelstudiereeks
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
18 december 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (24)
We slaan een nieuw boek van de Bijbel open: 1 Koningen. Dit begint ...
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
4 december 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (23)
“Hoewel ik zo niet ben…” (2 Samuël 23). Het zijn de laatste woorden...
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
20 november 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (22)
Saul is gesneuveld in de strijd tegen de Filistijnen en David is nu...
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
6 november 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (21)
David is door Samuël gezalfd als de nieuwe koning van Gods volk, ma...
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
23 oktober 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (20)
Saul is nog koning maar zijn tijd gaat voorbij. De Heere heeft een ...
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
9 oktober 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (19)
We slaan het eerste boek open dat genoemd is naar de profeet en ric...
Bijbel
Bijbelstudie: God is Trouw
25 september 2025
Bijbelstudie: God is Trouw (18)
Het verhaal van Ruth is overbekend. Ook in Israël. Het kleine en mo...
Aanbevolen artikelen
Bijbel
Overdenking
15 december 2025
Chanoeka in het Nieuwe Testament
Op 25 kislew van het jaar 3622 vanaf de schepping (volgens de Joods...
Bijbel
11 december 2025
Jezus en het Joodse lijden
Er is een schilderij van de Joodse kunstschilder Marc Chagall: De w...