Op 17 februari vond de grootste olieramp in de geschiedenis van de Joodse staat plaats. Een week later werd een nieuwe aanslag gepleegd. Is Iran verantwoordelijk? Dat is zeer waarschijnlijk.
Een dikke laag teer vervuilde op 17 februari meer dan driekwart van de Israëlische kustlijn. Israël verdacht eerst een Griekse tanker van het lozen van de olie. Israëlische experts onderzochten de kwestie in Griekenland. Het blijkt dat een ander schip verantwoordelijk is voor de ramp. Het gaat om een Libische olietanker. Het schip loosde bewust olie, terwijl het in de Israëlische economische zone in de Middellandse Zee voer.
Lees meer over de olieramp in dit artikel.
Libisch schip met olie uit Iran
Het Libische schip, de Emerald, laadde 112.000 ton olie in Kharg, Iran. Vervolgens voer het via de Perzische Golf en de Rode Zee door het Suez Kanaal. Toen de Emerald de kustwateren van Israël bereikte, zette de bemanning het automatische identificatiesysteem uit. In de wateren voor de Israëlische havenstad Haifa loosde het schip de olie in zee. Dit gebeurde op 1 en 2 februari.
Toen een storm opstak, dreef de laag teer naar de Israëlische stranden. Het verwoestte vrijwel het hele ecosysteem in de wateren voor de kust van Israël. Er mag nu niet meer gevist worden en Israël is daardoor aangewezen op visvijvers die zoetwater vis kweken. De schoonmaakoperatie van de stranden zal nog maanden duren. Tot die tijd blijven de Israëlische stranden gesloten voor publiek.
Iran ontkent natuurlijk enige betrokkenheid bij de milieuterreur.
Bewijs
De website TankerTrackers.com publiceerde enkele foto’s van de Emerald voor de kust van Haifa, voor en na het lozen van de olie. Het Israëlische Ministerie voor Milieuzaken ontving de beelden en informeerde het publiek.
Iran ontkent natuurlijk enige betrokkenheid bij de milieuterreur. TankerTrackers.com verklaart echter dat er genoeg bewijs is. De Emerald zou voortdurend gebruikt worden voor geheime en illegale olieleveranties aan Syrië. Het Libische schip hevelde de ruwe olie altijd over op een Syrische tanker voor de kust van Syrië en voer daarna terug naar Iran.
Eind februari vond er een nieuw incident plaats in de Golf van Oman. Volgens de Israëlische autoriteiten is Iran hierbij ook betrokken. Een enorm Israëlisch vrachtschip, de MV Helios Ray, werd zwaar beschadigd door een aantal Limpetmijnen. De mijnen maakten vier grote gaten in de romp van het schip. De machinekamer bleef onbeschadigd en de MV Helios Ray voer na het incident naar Dubai om het schip te laten repareren.
Officiële klacht bij de VN
Gilad Erdan, de Israëlische ambassadeur bij de Verenigde Naties, diende afgelopen weekend een officiële klacht in bij de Veiligheidsraad van de VN. Erdan schreef in een brief aan Antonio Guiteres, de secretaris-generaal van de VN, het volgende:
‘Door Iran gesponsorde terroristische aanslagen op zee bedreigen niet alleen de veiligheid en beveiliging van internationale de scheepvaart. Zij zijn ook een overduidelijke schending van internationale verdragen en normen met betrekking tot maritieme veiligheid en navigatie, maar vormen ook duidelijke en herhaalde schendingen van het Handvest van de Verenigde Naties en resoluties van de Veiligheidsraad.’
Erdan waarschuwt dat de staat Israël alle nodige maatregelen zal nemen om zijn burgers en zijn soevereiniteit te beschermen. Ook eist hij van de raadsleden een veroordeling van de acties van Iran: ‘Ik roep de Veiligheidsraad op om de Iraanse schendingen van het Handvest van de Verenigde Naties te veroordelen en het Iraanse regime verantwoordelijk te houden voor deze aanval en voor het destabiliseren van de regio.’
Wraak
Waarom Iran het op Israël gemunt heeft? Volgens Israëlische experts zijn de Iraniërs op zoek naar wraak. Israël saboteerde vorig jaar een nucleaire installatie in Natanz. Ook werd Mossad Mohsen Fakhrizadeh, het hoofd van het nucleaire programma van Iran, geliquideerd. Fakhrizadeh was de grondlegger van het nucleaire wapenprogramma van Iran. Ook liet de Revolutionaire Garde van de Islamitische Republiek ballistische raketten ontwikkelen die kernkoppen kunnen vervoeren naar Israël.