Sluiten

Zoeken.

Grootste olieramp in Israëls geschiedenis leidt tot afsluiting van alle stranden

Door Yochanan Visser - 

26 februari 2021

F210222YS03 (1)

Israëlische vrijwilligers helpen mee om de vervuilde kusten schoon te maken. Foto: Yonatan Sindel/Flash90

Israëli’s zijn dol op het bezoeken van stranden. Ze konden pas sinds vorige week weer terugkeren naar strand- en zeevermaak na de opheffing van beperkende coronamaatregelen. Toen gebeurde er echter iets wat een nieuwe langdurige afsluiting van de hele kustlijn veroorzaakte.

Nauwelijks een week nadat de Israëlische regering besloot om de stranden langs de Israëlische kustlijn te heropenen, werd de regering gedwongen om de stranden opnieuw te sluiten. De reden was massieve olievervuiling die waarschijnlijk veroorzaakt werd door één van de tien schepen die vorige week vrijdag de kust van Israël passeerden.

Honderden tonnen teer

Tonnen teer spoelden aan op de kust van Israël. De schoonmaakoperatie die sindsdien begonnen is wordt uitgevoerd door duizenden milieuactivisten. Sinds dinsdag hebben zij hulp gekregen van duizenden soldaten van het Israëlische leger (IDF). De milieuramp wordt door experts één van de ergste in de geschiedenis van het moderne Israël genoemd. Het zal maanden duren voordat de schoonmaakoperatie kan worden afgerond.

De vrijwilligers en IDF-soldaten proberen ook de levens te redden van duizenden vogels, schildpadden en andere onderwaterdieren. De verwachting is echter dat slechts tien procent van hen de ramp zal overleven. Een 17 meter lange walvis spoelde ook dood aan op de kust van Israel. Autopsie wees uit dat zijn longen vol met ruwe olie waren.

De vrijwilligers en IDF-soldaten proberen ook de levens te redden van duizenden vogels, schildpadden en andere onderwaterdieren.

Vervuilde kusten

De olievervuiling strekt zich uit van de kust voor Israëls meest zuidelijke stad Ashkelon tot aan Rosh Hanikra op de grens met Libanon. De Libanese autoriteiten meldden ook olievervuiling tot aan de zuidelijke stad Tyrus en vroegen UNIFIL om een onderzoek uit te voeren. Ook vroegen zij UNIFIL om een rapport op te stellen voor de Verenigde Naties.

Sommigen milieuactivisten die meehielpen met de schoonmaakactie moesten in ziekenhuizen worden opgenomen. Ze hadden vergiftige gassen ingeademd van het teer dat zij probeerden te verwijderen.

Hulp van Europese landen

Met Ministerie van Milieuzaken in Israël schakelde hulp in van Europese organisaties die het scheepvaartverkeer in de Middellandse Zee monitoren. Ze doen dit met behulp van satellietfoto’s. Uit deze foto’s bleek dat er een 50 kilometer lange zwarte strook waarneembaar was, afkomstig van één van de tien schepen die Israël vorige week passeerden.

Onder die schepen is een nog niet nader genoemde tanker die eerder bij een soortgelijke olieramp voor de kust van Denemarken betrokken was. Door het stormachtige weer tijdens het lozen van de ruwe olie veranderde de substantie in teer waardoor het extra moeilijk is geworden om de stranden schoon te maken. De schade aan het ecosysteem voor de kust van Israël is nog steeds onbekend, maar experts gaan er vanuit dat het jaren zal duren voordat die schade is hersteld.

Door het stormachtige weer veranderde de substantie in teer waardoor het extra moeilijk is geworden om de stranden schoon te maken.

Ramp kan zich verder uitbreiden

“De grootste angst is dat er nog veel meer teer in de zee is dat nog niet is aangespoeld en dat dit creaturen die in de zee leven zal vergiftigen,” zei Dor Adelist, een milieuwetenschapper van de Universiteit van Haifa.

De ontziltingsfabrieken die Israël langs de kust heeft gebouwd en die 75 procent van al het drinkwater leveren in de Joodse staat zijn niet geraakt door de olieramp, zo meldde het Israëlische nationale waterbedrijf. De Israëlische regering heeft vissers nu verboden om vis te vangen in de vervuilde gebieden in de zee.

Zware kritiek op de regering

De regering heeft zware kritiek gekregen na de ontdekking van de olieramp. Dit omdat er al in 2008 wetgeving klaar was die gericht was op het voorkomen van een dergelijke milieuramp. De wetgeving verdween echter in een lade nadat de regering van Ehoed Olmert ten val werd gebracht. Sindsdien is er niets mee gebeurd. Israël heeft dan ook niet de middelen om de olie in de zee te lokaliseren en te neutraliseren.

De huidige Minister van Milieuzaken, Gila Gamliel, wil nu dat het plan zo spoedig mogelijk voor een stemming in de Knesset wordt gebracht en wordt voorzien van een budget. Destijds weigerde het Ministerie van Financiën om het plan, dat door de regering Olmert werd opgesteld, te financieren.

De olieramp voor de kust van Israël kon niet worden voorkomen, omdat het bewuste schip in internationale wateren de olie loosde.

In 2015 ondernam het Ministerie van Milieuzaken een poging om satellieten en onbemande vliegtuigen te integreren in haar werk. Echter, ook in dit geval verdween het plan van de agenda van de Knesset. Zodoende bleef Israël afhankelijk van Europese landen die wél dit soort middelen tot hun beschikking hadden.

Gamliel zei dinsdag dat Israël nu samenwerkt met Europese landen om de bron van de oliedump te achterhalen en de bemanning van het schip te ondervragen.Een rechtbank in Israël plaatste een verbod op publicatie van enige gegevens over de oorzaak van de ramp totdat het bewuste schip wordt aangehouden.

1200 kiloton teer

Tot nu toe is er 70 ton teer verwijderd, maar de autoriteiten zeggen dat er in totaal 1200 kiloton teer is aangespoeld. Ze verwachten dat er nog meer onderweg is.

Gamliel zegt nu dat Israël zo snel mogelijk haar plan moet realiseren om het land tegen 2050 volledig op milieuvriendelijke energie te laten draaien. De olieramp voor de kust van Israël heeft echter weinig te maken met Israël zelf en kon niet worden voorkomen, omdat het bewuste schip in internationale wateren de olie loosde.

Nationaal noodplan

De Israëlische president Reuven Rivlin aanschouwde met eigen ogen de ramp. Hij wil nu dat Israël een nationaal noodplan opstelt om een volgende olieramp te voorkomen. In dit verband zeggen milieuactivisten dat er een veel grotere ramp kan gebeuren in de havenstad Eilat en de Negevwoestijn, waar Israël een 200 kilometer lange oliepijplijn naar de stad Ashkelon aanlegt.

Ashkelon heeft een olieterminal waar olie voor Israël wordt afgeleverd. Deze pijplijn moet de aanvoer van olie naar Europa drastisch vergemakkelijken en het transport van olie goedkoper maken. Zo hoeven tankers het Suezkanaal niet meer te passeren.

visser-2

De auteur

Yochanan Visser

Yochanan Visser maakte vanuit Nederland alija naar Israël waar hij Missing Peace oprichtte, een onderzoeksjournalistiekbureau om de werkelijkheid achter de eenzijdige berichtgeving over Israël bloot te leggen. Zijn grondige research...

Doneren
Abonneren
Agenda