Sluiten

Zoeken.

Artikelen

Activiteiten

Kennisbank

Podcasts

Projecten

Publicaties

Videos

Overig

Wat is het verschil?

Door Rabbijn Ing. Ies Vorst - 

1 oktober 2020

2020 Website CVI (10)

Een veelgestelde vraag. Ook in Joodse kring. Nu speciaal met het oog op de komende jaarlijkse feestdagen, waarvan Rosj Hasjana, het begin van het nieuwe joodse jaar, de eerste is. Herinnerend aan de zesde dag van de Schepping en de vorming van het eerste mensenpaar Adam en Eva.

Wat is het Verschil? – Ma Nisjtanna?

Het antwoord: Wat! Dát is het Verschil! – Ma! Dat is Nisjtanna! Want alleen de mens is in staat deze vraag van ‘Ma?’ te stellen. Alleen de mens. Dieren vragen zich niets af. Dieren leven instinctmatig. Dieren ervaren het leven als vanzelfsprekend.

Alleen de mens is tot ‘Ma?’ in staat. In staat na te denken. Vragen te stellen. Antwoorden te zoeken. ‘Ma’ is ook een woord dat op nederigheid duidt. Toegeven dat je iets niet weet, iets niet begrijpt: ‘Wat?’

Wijsheid

Wijsheid. Chochma in het Hebreeuws. Maar met de Ivriet-letters van dit woord kan men ook Koach Ma schrijven. De koach-kracht, het vermogen tot ma-wat. De kracht van de wijsheid en het vermogen om te kunnen vragen. Toe te geven iets niet te weten, niet te begrijpen.

Dat is het specifieke van de Mens. Van de – in het Hebreeuws – Adam. Nogmaals en samenvattend: dat is het positief gestelde ‘Ma Nisjtanna: Ma-Wat. ‘ Het vermogen van de Adam (de mens) vragen te kunnen stellen. Nisjtanna-dát is het verschil.

Waarom corona?

Nu daarmee even naar de realiteit van vandaag, van het eindigende ‘coronajaar’. Met de vraag van het ‘Waarom? Waarom deze wereldwijde coronaramp? Ma Nisjtanna?!’ Wie ben ik, dat ik deze vraag zou kunnen of mogen beantwoorden?!

Maar toch, uit gesprekken en contacten met anderen probeer ik het zo te begrijpen: Wij, de Adam, de Mens, heeft van de wereld een puinhoop gemaakt. Paradise lost in het maximale. Geestelijk én stoffelijk. Stoffelijk én geestelijk.

Tot inkeer komen

Ik denk dat dit nu de boodschap aan de mensheid is: tot inkeer komen. Inkeer, in-keer. Dat wil zeggen in jezelf keren. Je bewust zijn wie/wat je bent. En dat is het volgende. In een door G’d geschapen wereld ben je een door G’d geschapen mens – uniek, zoals hierboven uiteengezet – met een door G’d gegeven opdracht. Een opdracht voor het Joodse volk en een opdracht voor de andere volkeren.

Als wij, de mensheid, aan deze opdrachten tegemoet komen, moge het komende Joodse jaar een door G’d gezegend jaar. En niet alleen voor het Joodse volk, maar voor de gehele Adam-mensheid.

Amen. Moge het zo zijn.

Rabbijn

De auteur

Rabbijn Ing. Ies Vorst

Rabbijn Ing. Ies Vorst (1938) is al meer dan 50 jaar verbonden aan de Joodse Gemeente-NIHS-Amsterdam-Amstelveen. Zijn vader was Opperrabbijn van Rotterdam. Rabbijn Vorst staat vooral bekend vanwege zijn toespraken,...

Doneren
Abonneren
Agenda