Sluiten

Zoeken.

Artikelen

Activiteiten

Kennisbank

Podcasts

Projecten

Publicaties

Videos

Overig

Theater voor doven en blinden: 'Niet bij brood alleen'

Door Tal Hartuv - 

9 december 2020

nagalaat

Theatervoorstelling 'Niet bij brood alleen'. Foto: Facebook Nalaga'at Center

Zorg voor de mensen om ons heen, is in het Joodse beginsel van het grootste belang, en hét centrale basisprincipe in het Jodendom. Het komt voort uit het voorbeeld van Abrahams gastvrijheid, die de bezoekers die naar zijn tent kwamen, uitnodigde voor de maaltijd. En ook uit Gods zorg voor Abraham in de zwaarste momenten van zijn leven. De zorg voor anderen werd ook bekrachtigd in de andere boeken van de Torah, in de vermaning om “je naaste lief te hebben als jezelf”. En dat is precies wat Adina Tal, voorzitter en artistiek directeur van Nalaga'at – het eerste theater in de wereld voor doven en blinden – toepaste.

Adina Tal

Het gebeurde, toen mensen in haar omgeving het buitengewoon artistieke talent opmerkten van de Israëlische, in Zwitserland geboren Adina Tal, en haar eigenschap om met allerlei mensen te kunnen communiceren die ze ontmoette bij het unieke Nalaga'at Centrum. Door de ontdekking van haar talenten moedigden ze haar aan om iets te doen met gehandicapten. Het leek Adina een geweldig idee, maar ze gaf ruiterlijk toe dat het beslist niet voor haar, maar voor iemand anders was.

Maar zoals de meesten van ons het liefst zouden weglopen voor de verantwoordelijkheid, gold dat niet voor Adina. Zij sprong in het diepe met het leiden van workshops voor de gehandicapten. Ook begon ze met tactile-sign vertolken, het communiceren door middel van allerlei verschillende handkneepjes. Al had Alina geen professionele training en voelde ze zich vaak onkundig, ze ging ermee door. Ze voelde gewoon wat ze moest doen. Ze was geboeid door de uitdaging en raakte eraan verslaafd.

Het nieuws van haar talent en doorzettingsvermogen ging als een lopend vuurtje. Haar bescheiden, kleine workshops groeiden weldra uit tot een reizend theater met gehandicapte acteurs.

Abonneer gratis

op ons YouTube-kanaal

Theater Nalaga'at

Genoemd naar het Hebreeuwse woord Nalaga'at voor: 'raak alsjeblieft aan' maakte werd het theater steeds sterker en sterker. Het werd zo populair, dat ze al snel een permanent verblijf vonden in het bruisende, chique Jaffa, de oudste haven van de wereld waarvandaan Jonah naar Assyrië afreisde, tegenwoordig een deel van Tel Aviv.

Nalaga'at geeft uitvoeringen door doven en blinden. Niet alleen kunnen de acteurs het publiek niet zien of horen, de meesten kunnen zelfs niet spreken. De uitvoering bestaat uit gebarentaal. Boven het podium wordt ondertiteling in het Hebreeuws, Arabisch en Engels geprojecteerd. Soms wordt er een soundtrack op de achtergrond gespeeld en wordt het publiek uitgenodigd om mee te zingen. De artiesten reageren op de vibratie van trommelslagen, als interpunctie tussen de scènes. Deze uitvoeringen geven hen een verbinding met de ziende en horende wereld.

Een van de meest krachtige stukken die Nalaga'at heeft uitgevoerd, is de voorstelling 'Niet bij brood alleen'. Dit is een verbazingwekkende prestatie, omdat de blinde en dove acteurs werkelijk brood maken op het podium. Terwijl ze kneden en bakken, delen ze hun gedachten over onderwerpen als, aan wie ze het liefst hun brood willen geven; gaat het leven alleen maar over materiële dingen; en moet het leven alleen beschouwd worden door het prisma of iemand gehandicapt is of niet. Op het eind van de voorstelling, met het nog warme brood vers uit de oven, nodigen de acteurs het publiek uit op het podium te komen, en het resultaat te proeven. Dit geeft de gasten de mogelijkheid zich onder de acteurs te begeven en een relatie op te bouwen door empathie, warmte en aanraking.

Op het eind van de voorstelling, met het nog warme brood vers uit de oven, nodigen de acteurs het publiek uit op het podium te komen, en het resultaat te proeven.

Aandacht, warmte en vriendschap

Nalaga'at is zo succesvol, dat het moeilijk aan te geven is waar te beginnen. Deze ervaring van het neerhalen van de barrières van twijfel en angst, de warmte die door iedereen wordt gedeeld, en het essentiële en onuitwisbare inlevingsvermogen, is onbetaalbaar.

Het ingekapselde sentiment van Itzik Hanuna, een van de acteurs; of iemand kan leven 'bij brood alleen', is het hart van de boodschap van het theater. Blind geboren en als kind doof geworden, voelde Itzik zich als tiener, alleen met zijn gedachten op zijn kamer, vaak radeloos eenzaam. Maar toen hij bij het theater kwam, kon hij zich openen voor aanraking van anderen. Het resultaat was, dat zijn wereld en zijn ziel opbloeide. Itzik zegt dat het dit gebaar van naastenliefde was, dat hem hielp zijn eenzaamheid te laten verdwijnen, en hem met hoop vulde.

Of wij gezond zijn of niet, we zijn allemaal deel van het menselijk ras, en we hebben allemaal behoefte aan aandacht, warmte en vriendschap van anderen. Nalaga'at laat zien dat met een beetje vindingrijkheid dit kan worden bereikt. Het meer dan 3000-jaar oude gebod, 'Heb je naaste lief als jezelf', een gebod dat centraal staat bij het Joodse volk, is net zo belangrijk in het uitgaansleven van Tel Aviv, als het was in het prille begin van het volk in de woestijn.

Kay-Wilson_avatar

De auteur

Tal Hartuv

Tal Hartuv groeide op in het Verenigd Koninkrijk, maar maakte alija naar Israël waar ze onder meer werkte als gids. In 2010 overleefde ze een gruwelijke aanslag waarbij haar vriendin,...

Doneren
Abonneren
Agenda