Sluiten

Zoeken.

Rabbijn ontmoet Israëlische popster in een vliegtuig

Door Yoel Schukkmann - 

17 mei 2023

2021 CVI website (44)

Rabbijn Rimon ontmoette Noa Kirel, de Israëlische zangeres van het Eurovisie Songvestival 2023. Foto: Facebook

Voor het eerst konden fans in landen die niet meededen aan het Eurovisie songfestival dit jaar hun stem uitbrengen op hun favoriete team. Hoewel de Israëlische zangeres Noa Kirel op de derde plaats is geëindigd, kreeg het Israëlische team de duidelijke steun van de meeste landen in de "rest van de wereld"-categorie; wiens stemmen bij elkaar telden als een extra land. Terwijl de meesten in de orthodox-Joodse wereld -inclusief ikzelf- nog nooit van de Israëlische deelnemers hadden gehoord.

De reden hiervoor is, omdat muziek een veel grotere impact op een persoon heeft dan velen zich realiseren. Ook is het interessant om op te merken dat na de verwoesting van Jeruzalem en de heilige Tempel onze Geleerden het luisteren naar muziek helemaal verboden hadden als een teken van rouw.

Het werd alleen weer toegestaan vanwege het diepgaande vermogen dat muziek heeft om mensen te inspireren in hun dienst aan G-d. En dat is tenslotte het uiteindelijke doel van muziek. Daarom proberen we onszelf gefocust te houden op wat wij geloven dat echt belangrijk en heilig is.

Drukke rabbijn

Maak kennis met rabbijn Rimon. Rabbijn Yosef Tzvi Rimon moet zeker een van de drukste mensen in Israël zijn. Alleen al het vermelden van de talloze projecten waarbij hij betrokken is en die hij in het verleden heeft opgezet, zou een heel artikel kunnen vullen. Rabbijn Rimon, een ervaren schrijver en pedagoog, heeft meer dan 20 boeken over halachische (Joodse wet) onderwerpen geschreven, waarbij hij diagrammen en andere innovatieve methoden heeft gebruikt om de concepten duidelijker en toegankelijker te maken.

Dat alleen al zou genoeg zijn om de tijd van één persoon te vullen, maar rabbijn Rimon heeft ook Soelamot geopend, een educatief initiatief voor zowel kinderen als volwassenen dat nieuwe methoden gebruikt “om meeslepende Joodse educatieve ervaringen te creëren die inspireren en tegelijkertijd de tools bieden om toegang te krijgen tot relevante, zinvolle, en versterkende Joodse inhoud.”

Een deel van deze methode heeft betrekking op de projecten Ratsiem LaMisjna en Ratsiem LaGemara, waarbij acteurs situaties en filmfragmenten creëerden die de eeuwige lessen van de Talmoed laten zien. De resultaten zijn ronduit spectaculair en hebben talloze anders ongeïnspireerde kinderen gekluisterd aan de Talmoedische debatten zoals ze op het scherm worden gepresenteerd met de boeiende commentaren van Rabbi Rimon.

Alsof dit nog niet genoeg is, bekleedt rabbijn Rimon twee veeleisende rollen als regionale rabbijn van het hele Goesj Etsion-gebied, bestaande uit duizenden families die hem raadplegen over gemeenschappelijke kwesties. Daarnaast leidt hij ook de Beet Midrasj (Joods leerhuis) aan het Jerusalem College of Technology (Machon Lev), waar hij dagelijks lessen geeft.

Toen 10.000 mensen hun huis en baan verloren, nadat ze in 2005 uit Gush Katif waren gezet door de Sharon-regering, verbleven de geschokte families een tijdje in hotels in afwachting van een onzekere toekomst. Rabbijn Rimon kwam de hotels binnen met zijn TaasuKatif-initiatief, waarmee hij tientallen miljoenen sjekels ophaalde om de evacués in staat te stellen hun bedrijven nieuw leven in te blazen en/of nieuw werk te vinden. Deze ongelooflijk succesvolle prestatie leverde Rabbi Rimon een President's Award op.

“Wie is Noa?”

Verbazingwekkend genoeg lijkt de geniale rabbijn nog steeds tijd te vinden om vragen te beantwoorden (en zelfs te reageren op WhatsApp-berichten) en om met mensen gewoon om te gaan. Toen hij deze week op een vlucht naar Israël zat, merkte de rabbijn op dat er overal bordjes waren opgehangen waarop stond "Kol Hakavod LeNoa" (Gefeliciteerd aan Noa). Hij wendde zich tot de jonge vrouw die naast hem zat en vroeg haar ‘wie Noa is’. De vrouw antwoordde hem nogal verbaasd: “Ik ben Noa!” Vervolgens vroeg de rabbijn haar waarom iedereen haar feliciteerde.

Ondanks dat hij omringd is door moderne, gewiekste jongeren van allerlei religieuze achtergronden, had de rabbijn nog nooit gehoord van de 22-jarige Noa Kirel, noch van haar succesvolle optreden op het Eurovisie Songfestival een paar dagen geleden. Op dat moment vertelde Kirel trots dat haar grootvader een rabbijn en Sofer Stam was geweest (orthodox-Joodse schrijver van heilige teksten zoals Thora-rollen, mezoezot, enz.). Ze voegde eraan toe dat ze de Birkat Hasjachar (traditionele ochtendzegeningen die deel uitmaken van het ochtendgebed) had gezegd op de dag van het Eurovisie-festival en haar telefoon niet opende op Sjabbat - een groot statement gezien haar enorme populariteit in de dagen voorafgaand aan het grote evenement.

Ook al is Kirel verre van orthodox, vroeg ze de rabbijn om zijn nummer toen ze hoorde dat hij bereid was om haar halachische vragen -net als ieder ander- te beantwoorden. En natuurlijk vroeg ze hem ook om een selfie. Al besefte de rabbijn zeker niet dat deze selfie binnen enkele minuten viraal zou gaan op Israëlische sociale media.

Joodse kijk op muziek

Iedereen die ooit naar muziek heeft geluisterd, weet hoe diepgaand het effect hiervan kan zijn op iemands gemoedstoestand. Maar de waarheid is, dat de effecten nog dieper reiken dan wat wij beseffen. Binnen het Joodse denken zijn er twee problematische kwesties dat wij hebben met betrekking tot ‘niet religieus-Joodse muziek’: 1) de tekst en 2) de muziek zelf.

Maimonides (1138-1204), een bekende middeleeuwse codificeerder van de Joodse wet, bespreekt de kwestie van songteksten. Als de inhoud van een lied ketters of onfatsoenlijk is of op een of andere manier tegen Joodse waarden ingaan, mogen we er niet naar luisteren. De Sjoelchan Aroech (codex van de Joodse wet) spreekt zelfs over onze verplichting om afstand te nemen van alle ideeën die Joodse waarden ontkennen. Rabbijn Shalom Dov Ber Schneersohn (1860–1920) voegt hieraan toe dat een componist van muziek zichzelf in zijn muziekwerk investeert. Op deze manier wordt deze muziek een uitdrukking van zijn ziel en het luisteren naar deze muziek verbindt als-het-ware de ziel van de luisteraar met die van de componist. In het licht hiervan willen we onszelf niet zomaar een zielsverbinding geven met iedereen. Vooral als de componist iemand is wiens geloofsleven en waarden op zijn best ‘verdacht zijn’.

Wie weet wat er uit deze onschuldige ontmoeting tussen rabbijn Rimon en Noa Kirel zal komen? Laten we hopen dat de getalenteerde Noa op een dag ook de ware diepe betekenis en impact van muziek zal begrijpen en dat zij en haar hele team het zullen gebruiken in hun dienst aan G-d... zoals muziek behoort te zijn.

Ontwerp zonder titel

De auteur

Yoel Schukkmann

Yoel Schukkmann groeide op in Nederland, waar hij chassidisch werd, wat wij zouden noemen 'ultra-orthodox' Joods. Hij verhuisde daarom in zijn tienerjaren naar Israël om in een jesjiewa te leren....

Doneren
Abonneren
Agenda