Sluiten

Zoeken.

Een taal zonder woorden

Door Tal Hartuv - 

8 februari 2021

2020 Website CVI (60)

Annie Selby ontwierp onder andere wijnetiketten.

Als we in de prachtige natuur zijn en ons gezegend voelen, vinden we niet altijd de juiste woorden wanneer we zoiets overweldigends ervaren. Dat is niet uniek voor het Jodendom. Mensen, wie ze ook zijn, hebben niet altijd de adequate woorden voor hun bewondering van kunst of muziek.

De droom van Annie Selby

Er is geen beter voorbeeld voor overbodige woorden, dan in het geval van de bekroonde ontwerpster en immigrant uit Zuid-Afrika, Annie Selby. Autodidact Annie, maakte meer dan tien jaar geleden alija en werkte bijna vanaf dag één als designer. Haar droom begon niet in het Midden-Oosten, maar op het Zuidelijk Halfrond toen ze nog maar 12 jaar oud was. Toen wist ze dat ze een ontwerper wilde worden. Veel kinderen zouden ontmoedigd zijn, wanneer hun leraar zou zeggen dat ze nooit goed genoeg zouden zijn om je brood te verdienen met waar je van houdt. Maar dit gold niet voor Annie. De negatieve houding van een tekenleraar negerend, focuste ze zich op de kunst en zei tegen zichzelf dat ook zij prachtige dingen kon creëren.

Annie, alleenstaande moeder, en zonder enige kennis van Hebreeuws, werd zoals elke andere immigrant, ondergedompeld in een nogal ruwe maatschappij waar de regels gewoon “zwemmen of verzuipen” zijn. Drie kleine kinderen opvoedend, eindeloze oudervergaderingen bijwonend en het omgaan met een ongeduldige en voor haar onbekende bureaucratie, omhelsde ze ondertussen het ethos van hard werken in de schuilkelder van haar appartement.

Tijdgebrek had een prijs, want ze kon daardoor niet de kosteloze Hebreeuwse lessen van de overheid volgen. Ze wist, dat ze het goed kon maken met kunst. Haar tekort aan Hebreeuws was geen obstakel, want haar kunst overbrugde het.

De meeste mensen zouden haar niet kennen als ze haar tegen het lijf liepen, maar haar overweldigende hoeveelheid designs voor Israëlische producten is in heel het land aanwezig.

Succesvol ontwerpster

De meeste mensen zouden haar niet kennen als ze haar tegen het lijf liepen, maar haar overweldigende hoeveelheid designs voor Israëlische producten is in heel het land aanwezig. De ontworpen etiketten voor burgers, bier, olijfolie en wijn, hebben haar nationale en internationale bekendheid aangejaagd, zelfs zo, dat Israëlische zuivelproducten favoriet werden bij Europeanen, die toch onvoorstelbaar trots zijn op hun eigen soorten kaas.

Nog maar 20 jaar geleden zou zelfs de meest geharde Israëli af en toe ineen krimpen voor de bestaande Israëlische commerciële kunst. Dat was in een tijd dat er een minimale keus was in Hebreeuwse lettertypen. Drukken was beperkt en duur, en de subtiele, snelle merkherkenning in de wereldwijde marketing, was nog een grote uitdaging in Israël. Het gebrek aan middelen en creativiteit, beïnvloedde de verkoop van Israëlische exportartikelen, wat op zijn beurt de lokale economie en levensstandaard beperkte.

Annies’ ontwerpen hebben dat duidelijk veranderd. Haar oog voor schoonheid heeft niet alleen een indruk op de handel achtergelaten, maar ook op de taalvaardigheid van haar klanten. Omdat de deadline van een opdracht de prioriteit had, moesten haar cliënten haar wel accepteren en Engels leren, totdat Annie het Hebreeuws oppikte. De taal van de kunst sprak uiteindelijk boekdelen in een overduidelijke win-win situatie.

De leukste

Israëlische sokken

Kay-Wilson_avatar

De auteur

Tal Hartuv

Tal Hartuv groeide op in het Verenigd Koninkrijk, maar maakte alija naar Israël waar ze onder meer werkte als gids. In 2010 overleefde ze een gruwelijke aanslag waarbij haar vriendin,...

Doneren
Abonneren
Agenda