Afgelopen zondag was het zover: Hezbollahleider Hassan Nasrallah en zijn neef Hashem Safieddine werden begraven onder de belangstelling van tienduizenden Hezbollahaanhangers.
“Dood aan Israël”
Nasrallah kwam op 27 september 2024 om bij een Israëlische luchtaanval op het ondergrondse hoofdkwartier van Hezbollah. Zijn neef en mogelijke opvolger Safieddine werd een maand later gedood. Tijdens de begrafenis wilde Israël nog een duidelijke boodschap afgeven aan Hezbollah. Israëlische straaljagers vlogen namelijk laag over het stadion waar de ceremonie werd gehouden. Dat werd niet in dank afgenomen. Met gebalde vuisten scandeerde de menigte: “Dood aan Amerika, dood aan Israël.”
Springlevend “verzet”
Met dit grootse event wilde Hezbollah voornamelijk laten zien dat met de dood van Nasrallah de organisatie nog lang niet is doodgebloed en dat de zogenaamde “as van het verzet” nog altijd springlevend is. Niet voor niets werd een speech van Ayatollah Khamenei voorgelezen en waren Iraanse, Iraakse en Houthi delegaties aanwezig.
Verspreiding propaganda
Opnieuw bleek dat Hezbollah niet alleen vrienden in de regio heeft; ook wereldwijd toonden mensen zich solidair met deze terreurorganisatie. Zo berichtte The Jerusalem Post dat Amerikaanse en Ierse influencers de begrafenis bijwoonden op uitnodiging van Hezbollah in ruil voor de verspreiding van pro-Hezbollah en pro-Iraanse propaganda via hun sociale media kanalen.
Terugkeer strijdtoneel
Het is waar dat Israël de afgelopen maanden Hezbollah zware klappen heeft toegediend. Voorlopig zal de organisatie zich daarom nog even koest houden. Ondertussen timmert Hezbollah wel stevig aan de weg terug naar het strijdtoneel. Dat doet ze onder andere dus door westerse influencers in te zetten om hun propaganda nóg breder te verspreiden. Israël doet er goed aan te onthouden dat een gewonde leeuw nog geen dode leeuw. Nasrallah mag dan wel dood zijn, het ‘verzet’ blijft springlevend.