Sluiten

Zoeken.

Bouwen van de wereld

Door Yoel Schukkmann - 

20 juli 2022

2021 CVI website (3)

De vorige keer schreef ik over de opening van de allereerste Lego-winkel in Israël, en over de religieus-Joodse versies van verschillende bekende speelgoedmerken. Zolang ik mij kan herinneren was ik -waarschijnlijk net zoals ieder ander kind- altijd een grote fan van Playmobil, maar vooral ook van Lego. Als kind had ik meerdere tot de rand gevulde grote dozen met Lego. Ik had allerlei soorten schepen, verschillende eilanden, kastelen, en wat niet? Er konden uren voorbij gaan die ik rustig alleen kon doorbrengen, enkel en alleen met het bouwen van mijn Lego blokjes en het gebruiken van mijn kinderlijke fantasie. Dit is wat men 'constructief spelen' noemt.

Lees hier: Je hebt Lego en je Joodse Lego

Voordelen van constructief spelen

Constructief spelen voor kinderen houdt in dat men dingen maakt, die niemand ooit eerder heeft gezien. Hiervoor neemt men basisbouwstenen, of vormen, en maakt men iets nieuws, iets fantasierijks en creatiefs. Kortom, iets wat een uiting is van de kinderen zelf. Constructief spelen dient om de geest van het kind te focussen, waardoor ze nieuwe mogelijkheden kunnen ontdekken. Studies tonen aan dat constructief spelen het ruimtelijk bewustzijn van kinderen verbetert, kritisch denken en redeneren aanmoedigt, focus en geduld verbetert en hun zelfvertrouwen opbouwt. Het zou ook helpen bij het ontwikkelen van wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden, en zelfs met het stimuleren van taal en geletterdheid. Misschien is een van de redenen waarom de effecten van constructief-spelen op jonge kinderen zo krachtig en verstrekkend zijn, dat het leven zelf alles te maken heeft met ‘bouwen’.

Wat wij bouwen verandert in de loop der jaren. We beginnen met het bouwen van speelgoedauto's en kastelen, en gaan daarna over tot het bouwen van families en vriendschappen, huizen en carrières, kennis en begrip, reputatie en erfenis. En ons eigen bouwspel eindigt pas op de dag dat wij deze wereld verlaten.

Bouwen van de wereld

Het is interessant om op te merken dat de Joodse traditie naar grote Thora-geleerden verwijst als "bouwers". De Talmoed (Sjabbat 114a) zegt dat dit is omdat Thora-geleerden betrokken zijn bij de opbouw van de wereld. Rabbijn Yerucham Leibovitz (1874-1936) legt uit dat elke mitswa (goede daad) een afzonderlijke bouwsteen is bij het perfectioneren van deze wereld, en bij het bouwen van het unieke meesterwerk dat ons leven is. Elke actie naar de vervulling van een mitswa is een nieuwe steen in dit bouwwerk. Door goede daden -en G-ds wil- te doen zijn we in staat om een prachtig ​​gebouw van geestelijkheid en moraliteit te bouwen in deze wereld, en een gebouw van beloning in de volgende wereld. Het leven is namelijk een proces van bouwen; steen voor steen, mitswa voor mitswa, daad voor daad.

De Thora zegt specifiek dat de mizbee’ach (altaar) in de Heilige Tempel niet gemaakt kan worden uit een enkele rots, of plaat steen (een 'matzeeva' in het Hebreeuws); het moet bestaan ​​uit verschillende stukken steen die samen in het altaar zijn geconstrueerd. Daarom gebruikten we voor de Tempeldienst een altaar opgebouwd uit meerdere stenen. Daarentegen gebruiken we voor een grafsteen, zelfs vandaag, nog steeds een matzeeva, een groot plat stuk steen.

Rabbijn Moshe Feinstein (1895-1986) legt uit dat het altaar gebouwd moest zijn uit meerdere stenen, omdat dit een werk in uitvoering voorstelt; terwijl het grote stuk steen staat voor het ‘voltooide werk’. Zolang wij op deze aarde leven, is ons leven een werk in uitvoering. Wij zijn in deze wereld om te zwoegen, om G-ds wil te doen, en zoveel mogelijk mitswot te doen. Om steen voor steen een prachtig gebouw te bouwen, dat het bewijs vormt van een productief, bevredigend en zinvol leven. Pas wanneer we deze wereld verlaten, is onze taak voltooid - vertegenwoordigd door de complete, volledig gevormde stenen-plaat die onze grafsteen zal zijn.

Zolang wij op deze aarde leven, is ons leven een werk in uitvoering

Nooit voltooid werk

De Misjna zegt: "Een enkel moment van tesjoeva (berouw) en goede daden in deze wereld is groter dan de hele Komende Wereld; en een enkel moment van gelukzaligheid in de Komende Wereld is groter dan deze wereld." Deze wereld is een wereld van doen. De wereld van het altaar. We moeten onze tijd op deze aarde gebruiken om te bouwen. Om zoveel mogelijk mitswot te verzamelen, want dat is tenslotte het enige wat we met ons mee zullen nemen wanneer we deze wereld zullen verlaten.

In de Komende Wereld, de wereld van de matzeeva (grafsteen), is er geen doen. Geen bouwen – alleen maar van ‘er zijn’. De huidige wereld is gevuld met de turbulentie van het doen, en het creëren en doen van goede daden. De volgende wereld is de wereld van rust en van beloning ontvangen. De huidige wereld is de wereld van het altaar - van steen voor steen bouwen. De volgende wereld is de wereld van de matzeeva - het voltooide werk. Want zolang wij leven is ons werk nooit voltooid.

Ons werk in deze wereld eindigt nooit. Er is geen ‘geestelijk pensioen’. De Talmoed vertelt hoe rabbi Akiva, die op zijn oude dag 24.000 leerlingen verloor, helemaal opnieuw begon, en zijn jesjiewa herbouwde met slechts vijf leerlingen. As wij nu om ons heen kijken, zien we dat er zoveel te doen is in onze eigen omgevingen. Zoveel dat we kunnen doen… en er is zoveel mogelijkheid om te bouwen. Ons leven is altijd een werk in uitvoering.

De volgende wereld is de wereld van de matzeeva - het voltooide werk.

Playmobil versus Lego

In mijn laatste artikel had ik het ook over de eeuwige machtsstrijd tussen Playmobil en Lego.  Omdat ik zelf uren op handen en knieën heb doorgebracht, ken ik het verschil tussen de twee populaire speelgoedmerken. Playmobil is mooi en kan gedetailleerd zijn, maar ook levenloos en statisch. Het lijkt bijna alsof het meeste werk dat je met Playmobil hoeft te doen, is om de doos te openen. Maar wanneer we een Lego-doos openen, begint het ‘werk’ pas echt. Je bedenkt een plan, legt de stenen op elkaar, naast elkaar, en breekt ze weer af. Dan voer je het plan weer opnieuw uit, om alles nog een keer te herbouwen. Het kan zelfs zijn dat dit scenario zich nog een aantal keer zou herhalen totdat we uiteindelijk de gewenste resultaten krijgen. Het enige wat echt nodig is, is genoeg geduld en de juiste creativiteit. Lego vereist creativiteit en artisticiteit.

Misschien kunnen we daarom wel zeggen dat lego zoals het leven is. Iets wat voor mij de perfecte metafoor is om te beschrijven waar wij als samenleving tegenwoordig staan. Het is tijd om te stoppen met spelen en te beginnen met bouwen.

WhatsApp-service

voor ondernemers

Ontwerp zonder titel

De auteur

Yoel Schukkmann

Yoel Schukkmann groeide op in Nederland, waar hij chassidisch werd, wat wij zouden noemen 'ultra-orthodox' Joods. Hij verhuisde daarom in zijn tienerjaren naar Israël om in een jesjiewa te leren....

Doneren
Abonneren
Agenda