Sluiten

Zoeken.

Pijnlijke terugblik op 2021

Door Yoel Schukkmann - 

26 januari 2022

Toename antisemitisme 2021

Volgens het jaarlijkse antisemitismerapport van de World Zionist Organization en het Joods Agentschap, was vorig jaar het meest antisemitische jaar in het afgelopen decennium. Bijna de helft van alle incidenten vonden plaats in Europa. Het ziet er niet naar uit dat er iets is veranderd sinds ik Nederland heb verlaten.

Wegkijk-praktijken

Antisemitisme neemt voortdurend toe in Europa. Joden voelen niet eens de noodzaak om altijd aangifte te doen bij de politie, omdat er het gevoel bestaat dat onze ervaringen toch worden genegeerd. Iedereen die herkenbaar Joods is, zal verhalen kunnen vertellen over de keren dat zij antisemitisch zijn bejegend.

Voordat ik naar Israël verhuisde, zijn de ruiten van mijn woning twee keer ingegooid. Er was geen dag dat ik geen opmerkingen te horen kreeg. Op de middelbare school bij bijna elke les Duits maakten mijn klasgenoten overdreven geluiden van lekkend gas. Daarnaast waren Nazi-groeten naar mij toe ook heel ‘normaal’. Ik ben in mijn gezicht gespuugd en meerdere malen bedreigd geweest, enkel en alleen om mijn Joods zijn. Leraren en zelfs politieagenten, die het met eigen ogen zagen, keken allen weg.

Het pas gepubliceerde rapport vermeld dan ook, dat hoewel het gemiddelde aantal antisemitische incidenten meer dan 10 per dag bedroeg, het werkelijke aantal waarschijnlijk veel hoger is, aangezien zoveel incidenten niet worden gemeld. De meeste incidenten bestaan uit graffiti, ontheiliging van synagogen en begraafplaatsen, vandalisme en propaganda. Maar fysiek en verbaal geweld maakt nog steeds bijna een derde van alle gevallen uit.

Hoewel het gemiddelde aantal antisemitische incidenten meer dan 10 per dag bedroeg, ligt het werkelijke aantal waarschijnlijk veel hoger is, aangezien zoveel incidenten niet worden gemeld.

Soorten antisemitisme

Het mag duidelijk zijn dat antisemitische incidenten vaak afkomstig zijn van mensen met een Islamitische achtergrond, maar laten we ons niet voor de gek houden. Antisemitisme komt voor in alle soorten en maten, en in alle delen van de Nederlandse samenleving. Ik heb problemen gehad met pro-Palestijnse moslims, die een Nederlandse Jood beschuldigden voor de daden van de Israëlische regering. Tegelijkertijd, ben ik ervan beschuldigd geweest dat ik Jezus zou hebben vermoord.

Dan was er ook die ene evangelische voorganger, die zei dat ik naar de hel zou gaan voor het ‘opzettelijk overslaan’ van delen van de Bijbel, die volgens hem de messiaanse profetieën zouden bespreken. Maar natuurlijk hebben we ook nog steeds onze ‘vrienden’. Zo zei een christelijke vrouw ooit tegen een andere christen die ik ken, “Ik mag de Joden helemaal niet. Het is een k** volk. Maar ik moet hen liefhebben omdat G-d dat gezegd heeft.” Wie heeft er nou vijanden nodig met zulke goede vrienden?

Er zit een verschil tussen het antisemitisme vanuit de islamitische hoek en christelijke hoek. Vaak is het zo dat het eerste openlijk is, terwijl het tweede meer verschuild gaat achter theologische en politieke meningen.

Incidenten in 2021

Zoals meestal gewoon is, zien we dat wanneer er spanningen zijn in Israël, de antisemitische incidenten over de hele wereld sterk toenemen. Dit was met name duidelijk te zien in de maand mei. Een maand met veel hoogspanningsgebeurtenissen, waaronder de Joodse feestdag Sjawoeot, de Islamitische Eid al-Fitr, Nakba-dag, Jom Jeroesjalajiem (Jeruzalem-dag), Al-Quds-dag. Daarnaast was er het escalerende debat over de uitzetting van Palestijnen uit Sheikh Jarrah, de TikTok trend van antisemitisch geweld, de Joods-Arabische rellen in gemengde Israëlische steden en natuurlijk Operatie Guardian of the Walls, de laatste gevechtsronde tussen Israël en Hamas.

Met alle incidenten en aanvallen op Joodse doelen over de hele wereld, zien we keer op keer hoe ‘antizionisme’ meestal niets anders is dan een dekmantel van antisemitisme. Net zoals Hamas of enige andere terroristische organisatie, geen enkel verschil maakt tussen religieuze en seculiere, of zionistische en antizionistische Joden, maken hun wereldwijde-aanhangers ook geen onderscheid tussen Joden.

G-ds staf

Het jaarverslag van WIZO en het Joods Agentschap is uitgebracht voorafgaand aan de Internationale Herdenkingsdag ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Holocaust op 27 januari.

Het herinnert ons eraan dat ondanks de verschrikkingen van de Holocaust, antisemitisme nog steeds springlevend is in 2022.

Maar het is ook een waarschuwing voor ons, om ons te keren tot Diegene die ons roept. Als je een hond met een stok slaat, zal de hond instinctief de stok aanvallen en niet denken aan de persoon die echt verantwoordelijk is voor zijn pijn. Onze geleerden leren ons om naar elk probleem te kijken en niet te vergeten dat het G-d is, die ons op deze manier roept om terug te keren naar Hem.

Hoewel we misschien lijden onder al het antisemitisme, kunnen we ook hierin een diepere betekenis vinden. We weten dat toen Mozes wonderen verrichtte voor Farao, hij geen goochelshow aan het Egyptische hof gaf. Elk van de wonderen die hij verrichtte, waren diepe boodschappen die G-d aan Farao stuurde. De Chatam Sofer, rabbijn Mosje Schreiber (1762-1839) schreef dat het eerste wonder was om de moeilijke situatie van het Joodse volk -en Farao’s macht over hen- in het juiste perspectief te plaatsen.

De staf van Mozes was een symbool van de grootsheid van het Joodse volk, aangezien zij de ‘trotse staf van G-d's glorie in deze wereld’ waren. Mozes kreeg de opdracht om deze op de grond te gooien; wat liet zien dat ze een groot volk waren, dat werd neergeworpen en vertrapt onder Farao’s voeten, net zoals de lage slang. Maar in de verdienste van hun vernedering, en hun lijden, zullen ze weer worden verlost. Dit wordt gesymboliseerd doordat Mozes de staart van de slang grijpt, in tegenstelling tot de kop. Op het moment dat hij de ‘nederige’ staart pakte, werden ze opnieuw een trotse staf.

En zo is het ook met het Joodse volk vandaag. Wij zijn kinderen van de allerhoogste Koning, maar we worden vertrapt door de Farao's van deze tijd. Zolang we terugkeren naar G-d en nederig blijven, zal ons lijden veranderen in de uiteindelijke verlossing. Dat dit heel snel mag zijn.

Ontwerp zonder titel

De auteur

Yoel Schukkmann

Yoel Schukkmann groeide op in Nederland, waar hij chassidisch werd, wat wij zouden noemen 'ultra-orthodox' Joods. Hij verhuisde daarom in zijn tienerjaren naar Israël om in een jesjiewa te leren....

Doneren
Abonneren
Agenda