Dagboek: Lekkage en levenslessen
Door Opperrabbijn Binyomin Jacobs -
28 oktober 2025
Geen druppel regen heeft dit jaar ons verblijf in de soeka (Loofhut) verstoord. Meestal is het dak-open, dak-dicht, kachel-aan, kachel uit. Het was dit keer aangenaam warm en het woord regen was uit ons vocabulaire verdwenen, geen druppel water te bekennen. Maar nu zitten we in onze serre, die gedurende Soekot (Loofhuttenfeest) omgebouwd was tot een loofhut, met een enorme waterschade.
Het plenst en om de een of andere reden komt de regen met bakken naar binnen. Serre en keuken beiden onder water. Regen, waarvoor we sinds Soekot een speciale bede dagelijks invoegen, is een zegen, speciaal in Israël. Maar voor ons voelt het meer als de zondvloed en het doet ons denken aan de ark van Noach waar afgelopen Sjabbat in alle synagogen ter wereld over werd gelezen. Hoewel: de ark van Noach was omringd met water, maar was binnen kurkdroog en had geen lekkage zoals bij ons.
Een eeuwig huis
Maar nu we toch speken over water: Afgelopen zondag waren er in ons ressort twee choepot, bruiloften. Eén choepa is in Joods Nederland al bijna een unicum, twee overtreft bijna het Nederlands-Joods-menselijk verstand. Vanaf dit dagboek: mazzeltov bruiden en bruidegoms (of heet zoiets bruidegommen?). Moge de Allerhoogste jullie een goed, gezond, lang en vruchtbaar leven schenken. Vruchtbaar betekent vanuit de Joodse-Thora optiek niet uitsluitend fysieke nazaten, maar zeker ook ‘nazaten’ in de spirituele zin van het woord. Alles wat een mens produceert, wordt onder ‘nazaten’ verstaan, en dus ook de mitswot, de goede daden, die worden verricht. En niet uitsluitend goede daden, maar ook goede woorden door bijvoorbeeld een medemens bemoedigend tot steun te zijn. Het doel van het huwelijk is niet om uitsluitend tijdelijk, dus gedurende het verdere aardse bestaan, samen te zijn, maar om een huis te bouwen dat eeuwig zal zijn en zal blijven door al het goede dat uit het nieuwe Joodse huwelijk/huis zal voortkomen, ook in de verre toekomst tot in eeuwigheid.
De les van water
Aan het begin van het huwelijk gaat de bruid naar het mikwa (ritueel bad) en onderdompelt ze zich daar in het water. De moeder van de bruid, bij wie ik de choepa mocht geven, bereidde haar dochter voor op de onderdompeling. “Blaas jezelf als het ware helemaal leeg zodat je helemaal geen lucht meer in je hebt, en ga dan kopje onder, laat jezelf helemaal omgeven door het water en kom dan weer boven.” En precies dat is een uiterst essentiële voorbereiding voor het nieuw op te richten Joodse huis en voor iedere partnerschap. Als een mens vol lucht zit, is hij als het ware opgeblazen, hoogmoedig en egoïstisch, en dan valt er slecht mee samen te werken. Dus eerst, zo adviseerde de moeder, iedere vorm van hoogmoed verwijderen.
Stap twee: laat jezelf volledig omringen door het water. Water staat symbool voor Thora-kennis. Gelijk water van een hoge plaats naar een lagere plaats afdaalt, zo ook is de Thora van Boven naar onze wereld, beneden, gekomen. En dan stap drie: verrijkt met kennis en zonder opgeblazen hoogmoed jezelf inzetten voor de bouw van een Joods huis dat bijdraagt en uitstraalt intern, binnen het huwelijk, en extern, naar de omringende samenleving. Een prachtige gedachte die ik in mijn toespraak tot de chatan en kalla, bruid en bruidegom, heb gebruikt.
Als een mens vol lucht zit, is hij als het ware opgeblazen, hoogmoedig en egoïstisch, en dan valt er slecht mee samen te werken.
Maar ondertussen dweilen wij met de kraan open, want zodra het regent stroomt het fysieke water de serre en de keuken binnen en vergeten Blouma en ik dat water symbool staat voor Thora en dat je van Thora-studie nooit genoeg kunt krijgen.
Begrafenis
Op de begraafplaats van de Joodse Gemeente Amsterdam te Diemen vond een bijzondere plechtigheid plaats. De Joodse verzetsstrijder Bernard Luza, wiens stoffelijk overschot recentelijk van het Ereveld te Loenen was overgebracht naar de Joodse begraafplaats in Diemen, werd herdacht door middel van de onthulling van de grafzerk. Familie uit Australië was ingevlogen, Kaddiesj (gebed voor de doden) werd voor hem gezegd, toespraken gehouden en, en dat maakte op mij de meeste indruk, zijn afscheidsbrief die hij enige uren voor zijn executie had geschreven, was gevonden en voorgelezen. Van zijn vrouw en dochter nam hij afscheid… beiden werden in Sobibor vermoord.
Stemadviseur
Ik heb ook een nieuw baantje bijgekregen: stemadviseur! Vanuit de Joodse gemeenschap word ik gebeld en vraagt men aan mij op wie te stemmen. Ik heb nog eens mijn rabbinale-taakomschrijving bekeken, maar kon daar niets in vinden over ‘stemadvies’ tenzij dit onder ‘pastorale zorg’ gerekend moet worden. Want pastorale zorg is het wel. Ik herinner me niet dat de Joodse gemeenschap ooit zo bezig is geweest met de verkiezingen en de uitslag koppelt aan de (on)mogelijkheid om in Nederland te blijven wonen. Natuurlijk moeten we Nederland niet uit angst verlaten en is dat mijns inziens ook (nog) niet nodig. Maar dat hieraan gedacht wordt is een vaag teken. De vraag aan mij hoe te stemmen is dan ook meer een pastorale vraag dan een politieke. Er heerst onzekerheid, want ieder beseft dat de ruimte tussen anti-Israël en anti-Joods minimaal is en misschien slechts theoretisch.
Triest verhaal
En ondertussen gaat Sallo van Gelder uit Aalten verder met het proberen de stoffelijke resten te vinden van een echtpaar dat in de oorlog gefusilleerd is door het verzet. U leest het goed: het verzet heeft een Joods echtpaar gefusilleerd. Een door en door triest verhaal. De Joodse onderduiker werd onhandelbaar, hij kon de spanning niet meer aan, zat aan de drank en vormde een ernstige bedreiging voor de andere onderduikers, de duikouders en het verzet zelf. De rest zal ik hier niet beschrijven. Maar de inspanning van de heer van Gelder om de lichamen alsnog naar een Joodse begraafplaats te brengen zijn in mijn optiek een teken van een bewonderingswaardige naastenliefde. Van schuldigen (de verzetsstrijders die geen keus hadden) kan hier niet gesproken worden, van onacceptabel gedrag (het echtpaar) al evenmin. Oorlog is niet alleen lijden, gewonden en doden, maar ook wordt in een oorlog het normaal abnormaal en het abnormaal wordt het normaal.