Sluiten

Zoeken.

Het Geheim van Israël 1 – De Emmaüsgangers

Door Ds. Henk Poot - 

11 juli 2013

130711_emmausgangers

De Emmaüsgangers.

De redactie heeft me gevraagd om een serie artikelen te schrijven over het belang van Israël in de Bijbel en dit is de eerste van een hopelijk lange reeks.

Ik heb me afgevraagd waar ik zou beginnen? Er zijn verschillende invalshoeken mogelijk. Zo lijkt het logisch om te beginnen met de roeping van Abram lof met wat de belangrijke profeten zoals Jesaja en Ezechiël over de toekomst van Israël gesproken hebben. Maar heb besloten om te beginnen bij het hart van Gods openbaring: Jezus Christus.

Wie is Hij en vooral wat is zijn relatie met Israël? Voor sommigen lijkt dat vreemd. Betekent de komst en de miskenning van Jezus als de Messias niet een breuk met Israël in plaats dat het de geschiedenis en het geheim van Israël uit de doeken doet? Voor mijzelf is een goed begrijpen van de komst van Gods Zoon juist een goed begin om de plaats van Israël in de Bijbel te verstaan.

Neem bij voorbeeld de vraag van de twee Emmaüsgangers. Teleurgesteld keren zij terug uit Jeruzalem na het Paasfeest. Ze hebben blijkbaar een geweldige verwachting van Jezus gehad. Ze hebben Hem horen preken, hebben zijn wonderen gezien en waren er misschien wel bij toen duizenden Hem als de beloofde Koning inhaalden in Jeruzalem. Maar het was allemaal anders gegaan. In de laatste dagen zijn ze getuigen geweest van zijn kruisiging en dood. Hun hoop is hardhandig de grond in geboord: Ook Hij was het dus niet!

Als de Here Jezus zich bij hen voegt en met hen oploopt beginnen ze de vreemdeling te vertellen wat hen bezighoudt: “wij hoopten dat Hij het was Die Israël zou verlossen” (Lukas 24:21a). En wat nu belangrijk is, is om te letten op wat Jezus niet zegt en op wat Hij wel zegt.

Hij zegt niet: Jullie leefden met een groot misverstand! Jullie hebben het volkomen verkeerd begrepen dat de Messias Israël zou verlossen, zoals veel mensen denken. Het gaat niet om het nationale herstel van Israël, het gaat niet om een aardse bevrijding. Dat hebben de profeten allemaal wel gezegd op het eerste gezicht, maar jullie moeten begrijpen dat je dat allemaal anders moet interpreteren. Het gaat om een geestelijke en spirituele verlossing en dat heeft niets te maken met een nieuwe aardse, nationale verwachting voor het Joodse volk.

Dat zegt Hij allemaal niet. Op geen enkele manier corrigeert Hij hun verwachting en hun hoop van wat de Messias zou doen als Hij kwam. De Messias is gekomen om Israël te bevrijden en om Koning te zijn van het beloofde Koninkrijk voor Gods volk.

Wat Hij wel zegt is alleen dit:’Moest de Messias niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan’. Jezus zet geen streep door hun hoop, maar maakt duidelijk dat de Leeuw uit de stam van Juda als Koning alleen kan komen als Hij eerst als het Lam van God voor zijn volk geleden heeft en gestorven is.

henkpoot-1024x1024

De auteur

Ds. Henk Poot

Ds. Henk Poot spreekt als Israëlpredikant in heel Nederland over Gods plan met Israël. Voor de Israëlcursus gaat hij in op de betekenis van Jeruzalem voor de wereld en ons...

Doneren
Abonneren
Agenda