De grote schoonmaak - Christenen voor Israël

Sluiten

Zoeken.

De grote schoonmaak

Door Opperrabbijn Binyomin Jacobs - 

3 april 2017

Nog even en het is weer Pesach. Maar tot het zover is, staan in de Joodse wereld alle orthodoxe huishoudingen op zijn kop. Geen broodkruimeltje mag achterblijven. Schrobben, poetsen en zoeken, en dan: de hele familie met gasten aan de Seidertafel, de maaltijd ingaande Pesach.

De tafel staat vol met symboliek: het bittere kruid, de mierikswortel, ter herinnering aan de bittere tijden. Het zoutwater, ter herinnering aan de tranen die vergoten zijn in de Egyptische slavernij. De vier bekers wijn als teken van vrijheid. Een papje dat lijkt op het cement dat onze voorouders moesten gebruiken om de piramides te bouwen. De matzes, het ongerezen brood, dat onze voorouders aten bij de Uittocht uit Egypte. En nog vele andere betekenisvolle symbolen.

Ingebakken

Er wordt gezongen, verteld en de kinderen stellen vragen. Het is een grote sociale gebeurtenis die ieder, die ooit heeft aangezeten aan de Seidertafel, nooit zal vergeten. Als ik op de bejaardenafdeling van het Sinai Centrum sprak met bewoners, dan wisten ze vaak echt niet wie ik was, hun kinderen herkenden ze helaas niet meer, maar de melodieën van de Seideravond zongen ze uitgebreid mee. Het zat er als het ware ingebakken.

Wordt er geroddeld of lernen wij uit de Bijbel?

Negatief

Dat ‘er ingebakken zitten’ is op zichzelf goed, maar kan ook heel negatief zijn, ronduit verderfelijk en slecht. Het heeft alles te maken met wat ‘er ingebakken zit’. Als wij even kijken naar Israël dan weten wij dat miljoenen kinderen in de Israël omringende landen, worden vergiftigd met puur antisemitische vooringenomen denkbeelden. Van die miljoenen kinderen zijn al nu miljoenen volwassen geworden.

Invloed

Natuurlijk, als er spreekkoren zijn waarin antisemitische liedjes worden gezongen, dan bedoelen de enthousiaste zangers echt niets anti- Joods, maar ze zingen het wel. En het wordt ook echt gehoord. Al wat ons omgeeft heeft invloed op ons doen en laten, op onze spraak en op onze gedachte, misschien niet vandaag, maar zeker morgen. Wat bespreken wij aan tafel bij de maaltijd? Wordt er geroddeld of lernen wij uit de Bijbel?

Gebakje

In deze weken voor Pesach verwijderen wij uit onze huizen al wat op Pesach niet gegeten mag worden. Het Chameets, het gerezen deeg, symbool voor hoogmoedigheid. Klopt, brood is lekkerder dan matze. Een heerlijk gebakje valt niet te vergelijken met een droge matze. En toch kent de matze geen bederf en is het heerlijke gebakje maar beperkt houdbaar.

Een heerlijk gebakje valt niet te vergelijken met een droge matze.

Godvrezendheid

Dat is Pesach: Eerst het kwaad verbranden en daarna, soms bijna uitgeput, aan de tafel zitten. Een tafel vol diepe en mooie gedachten, vertellingen, oude gezangen die onze voorouders door de eeuwen heen hebben overgeleverd, de vier bekers wijn, teken van vrijheid. Vrijheid. Vrijheid niet alleen van onderdrukking. Want vele vrije mensen zitten volledig vast aan een verdorven wereld waarin alles mag en alles kan. Neen, echte vrijheid, die doordrenkt is van liefde, respect en een alomvattende Godvrezendheid.

Zelfonderzoek

Wat zou het mooi zijn als de gehele mensheid bereid zou zijn om deze Pesach gedachte te omarmen. Intensief zelfonderzoek om al het kwaad uit jezelf te verbannen. En daarna openstaan voor goede en warme gedachten die G’d en de medemens respecteren en eren. Zo een Pesach schoonmaak hoeft niet via de Verenigde Naties te lopen, zelfs niet via de EU. Die schoonmaak kan gewoon bij ieder thuis en het inspirerende samenzijn vind gewoon aan uw eigen huiselijke tafel plaats.

Een koosjere Pesach!

De auteur

Opperrabbijn Binyomin Jacobs