Sluiten

Zoeken.

Israëlisch onderzoek toont de rol van geloof aan bij ziekteherstel

Door Yoel Schukkmann - 

14 oktober 2021

Israelisch onderzoek toont de rol van geloof aan bij ziekteherstel

Een fascinerende studie uitgevoerd in het HaEmek Medisch centrum in de Noord-Israëlische stad Afula, wees uit dat geloof een bron van veerkracht is voor veel coronapatiënten en hoe het een cruciale rol speelt in de bestrijding van het virus. Deze bevindingen werden onlangs gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift voor geestelijke gezondheidsgeneeskunde en wekten de nieuwsgierigheid van artsen en therapeuten over de hele wereld.

Pesach in het ziekenhuis

“De patiënten tijdens de eerste coronagolf waren het voornamelijk vrome Joden die het virus opliepen tijdens Poerim-evenementen” zei dr. Einat Madar, directeur van de geïntegreerde interne geneeskunde en geestelijke gezondheidszorg in het HaEmek Medisch Centrum. “We zagen dat naarmate Pesach steeds dichterbij kwam, de orthodox-Joodse patiënten zich steeds meer zorgen maakten dat ze de Sederavond en de andere geboden van de feestdag niet zouden kunnen vervullen. Het niet vieren van de Bijbelse feestdag was een te moeilijk besluit voor vrome patiënten. Ze waren er de hele tijd mee bezig, en we zagen hoeveel invloed het had op hun humeur en tegelijkertijd ook op hun fysieke conditie.”

"Het moet duidelijk zijn dat tijdens de pandemie veel coronarichtlijnen vanuit medisch perspectief werden gepubliceerd. Maar, op z‘n minst in het begin, dacht niemand aan het welzijn van de mentale gezondheid van patiënten, inclusief hun religieus-geestelijke welzijn" vervolgde Dr. Madar. "Als verzorgers, die een unieke benadering van de behandeling van lichaam en geest combineren, begrepen we het belang van het probleem. Daarom gingen we in op het voorstel van de ziekenhuisrabbijn om een volledig halachische (volgens de Joodse wet) Pesach Seder op de corona-afdeling te houden."

De observatie werd uitgevoerd door dr. Madar en Dr. Guy Dori, directeur van de afdeling Interne Geneeskunde en directeur van de corona-afdeling van het HaEmek Medisch Centrum, samen met de rabbijn van het ziekenhuis, rabbijn Yosef Yitzhak Segal. De rabbijn vertelde de Israëlische nieuwssite BeChadrei Chareidim over deze observatie: “Ik herinner me een 87-jarige patiënt die niet geloofde dat hij een Sedermaaltijd zou hebben. Toen hij de gedekte Sedertafel zag, zat hij anderhalf uur voor het ingaan van de feestdag al aan tafel en straalde zijn gezicht de hele avond door. De omvang van de invloed van religieus en mentale ondersteuning met betrekking tot ziekten, en specifiek corona, is zo groot dat ik het niet eens kan beschrijven. Maar twee dagen na de Sedermaaltijd vertelde deze patiënt me dat hij zich veel beter voelde. Hij werd later ontslagen uit het ziekenhuis en herstelde volledig. Ze gaven hem hoop.”

Onze toevlucht

Keer op keer ontdekt men weer hoe de Thora inderdaad ons leven is. In Deuteronomium 4:42 worden we opgedragen om ‘vluchtsteden’ op te richten voor onopzettelijke moordenaars. Iemand die onbedoeld een moord pleegde moest in zo’n toevluchtsstad blijven en mocht deze niet vertrekken. Als hij dat wel zou doen dan stelde hij zichzelf bloot aan de wraak van de familieleden van zijn slachtoffer, die hem wettelijk mocht doden. Alleen in de ‘vluchtstad’ was zijn leven veilig. De onopzettelijke moordenaar mocht deze stad zelfs niet verlaten om het leven van iemand anders te redden. Evenzo is ook de Thora onze ‘toevluchtsstad’. Binnen de Thora en de levensstijl die G-d ons heeft voorgeschreven, zijn we geestelijk levend. Als we ons buiten de grenzen van het leven volgens de Thora wagen, stellen we onszelf bloot aan het risico van een geestelijke dood.

Binnen de Thora en de levensstijl die G-d ons heeft voorgeschreven, zijn we geestelijk levend.

Dit geldt zelfs als het lijkt alsof we iemands leven kunnen redden door een compromis te sluiten ten koste van G-ds geboden – de richtlijnen van de Thora. De Thora staat synoniem voor leven; alleen door trouw aan haar principes kunnen we zowel onze eigen geestelijke vitaliteit behouden en versterken, als ook die van anderen.

Dr. Einat Madar zei hierover het volgende: "Het bieden van de mogelijkheid voor patiënten om hun geloof te praktiseren en feestdagen en gebeurtenissen te vieren die te maken hebben met hun religie en traditie, geeft hen blijdschap en verbetert het welzijn van de patiënt.” Hij voegde hieraan toe: “De hierop volgende reacties die we kregen waren zeer ontroerend. Nadat hun toestand was verbeterd vertelden veel patiënten ons, dat ze geloven dat de sfeer die we voor de Joodse feestdagen hebben weten te creëren een keerpunt was voor hen in de strijd tegen het virus. En we zagen echt dat het hun fysieke conditie drastisch verbeterde.”

Internationale belangstelling

“We voelden ons verplicht om onze bevindingen te delen en we schreven daarom het eerste artikel van dit soort in een wetenschappelijk tijdschrift, dat de nadruk legde op religieus en mentale steun voor patiënten. Het wekte veel internationale interesse en we kregen hier veel vragen over. Dit opende het onderwerp voor discussie en discours: wat is de betekenis en het belang van religie en geloof bij het helpen van herstel?", concludeerde Dr. Madar.

"Een van de moeilijkste dingen bij het omgaan met corona is het gevoel van eenzaamheid en onzekerheid", zegt rabbijn Segal. "Het toegewijde en geweldige personeel op de corona-afdeling vecht dag en nacht voor elk van de patiënten, maar ze zijn nog steeds geen familie. Niet alleen de fysieke zorg, maar de aandacht voor het mentale aspect, kan het herstelproces, ondersteuning en hoop geven.”

In het licht van de positieve gevolgen die zijn waargenomen bij patiënten in het HaEmek Medisch Centrum en andere ziekenhuizen in Israël, werden ook dit jaar tijdens de Hoge Feestdagen alle gebeden, voorschrijvingen en geboden omtrent de Joodse feestdagen op de corona-afdelingen tot aan het laatste detail uitgevoerd volgens de Joodse wet.

Ontwerp zonder titel

De auteur

Yoel Schukkmann

Yoel Schukkmann groeide op in Nederland, waar hij chassidisch werd, wat wij zouden noemen 'ultra-orthodox' Joods. Hij verhuisde daarom in zijn tienerjaren naar Israël om in een jesjiewa te leren....

Doneren
Abonneren
Agenda