Sluiten

Zoeken.

Hizkia's tunnel echoot: Jeruzalem krijgt er een nieuwe watertoevoer bij

Door Adam Eliyahu Berkowitz - 

13 januari 2021

2020 Website CVI (42)

Bij het Siloam-reservoir aan het einde van de tunnel van Hizkia is een waterreservoir uitgehouwen uit een rots op de zuidelijke helling van de Stad van David in Jeruzalem.

Sinds Bijbelse tijden is het een probleem geweest hoe de hoog op een berg gelegen hoofdstad van water te voorzien. Israël staat op het punt een groots project af te ronden om dit probleem goed op te lossen. Een onderdeel van de oplossing was iets wat koning Hizkia ook deed: door de bergrots heen een tunnel uithouwen.

"Het overige nu van de geschiedenis van Hizkia, en al zijn macht, en hoe hij de vijver en de waterloop gemaakt heeft en water in de stad gebracht heeft, is dat niet beschreven in het boek van de kronieken van de koningen van Juda?" (2 Koningen 20:20, HSV)

Een vijfde watertoevoer

Mekorot is Israëls waterbedrijf. Het is bezig om z’n ambitieuze plan te voltooien: een vijfde watertoevoerpijplijn naar Jeruzalem. Deze pijplijn loopt vanaf de ontziltingsbedrijven aan de kust van de Middellandse Zee naar Jeruzalem. Het was in de afgelopen jaren een van Israëls grootste infrastructuurprojecten.

Het spoedig voltooide watertoevoersysteem is ongeveer 40 kilometer lang en is de tweede helft van het project. Het stelt Mekorot in staat om de watertoevoer naar Jeruzalem te verviervoudigen: van 414.000 m³ per dag tot 1.66 miljoen m³ per dag. Er bestaan ook plannen om water naar Jordanië te exporteren.

Het project vereiste het boren van een ‘tunnel’ met een diameter van 3,5 meter en dat over een lengte van 13 kilometer. In Israël het langste traject van dit soort.

Verdiep je in de thema's

van onze kennisbank!

Het hele pijplijnsysteem moest onder hogedruk van rond 130 tot 260 kilo gewicht per 2,5 cm² behandeld worden om water te leveren. Het water wordt omhooggestuwd tot 900 meter hoogte waarbij nieuwe hogedruk watertechnologie wordt gebruikt in de pompstations. De pompstations zijn om de 200 tot 250 meter van elkaar geplaatst en lopen op in hoogte. De tunnel was nodig om de impact van de pijplijn op de natuurlijke omgeving in de Jeruzalemse heuvels en natuurreservaten daar zo klein mogelijk te houden.

Grenzend aan de pompstations zijn grote reservoirs aangelegd die de pompen toestaan te werken op tijden wanneer elektriciteit tegen een lagere prijs beschikbaar is. Het laten werken van de pompen vereist grote hoeveelheden elektriciteit.

Genoeg water

De voorafgaande ‘vierde watertoevoerpijplijn’ trad in 1984 in werking. De latere golven van immigranten (olim) in de beginjaren van 1990 maakten echter duidelijk dat meer wezenlijke waterinfrastructuur nodig was om tegemoet te komen aan de vraag van de groeiende bevolking.

De nieuwste pijplijn kost zo’n 2,5 miljard sjekel, en is bedoeld om voor de volgende 50 jaar Jeruzalem van genoeg water te voorzien. Met deze pijplijn werd in 2009 begonnen en men verwacht dat hij in augustus van dit jaar volledig zal gaan werken.

Bijna 80% van het drinkwater in Israël is ontzilt zeewater – een van de hoogste percentages van welk land ter wereld ook.

Het voorbeeld van Hizkia

Bijna 80% van het drinkwater in Israël is ontzilt zeewater – een van de hoogste percentages van welk land ter wereld ook. Dit water is essentieel voor het moderne Jeruzalem dat in Bijbelse tijden als enige natuurlijke waterbron het water van de Gihon bron had boven het Kidrondal. Het water stroomde van de bron door de tunnel van Hizkia naar het waterreservoir Siloam. De Hebreeuwse naam van de bron is afgeleid van het werkwoord ‘uitgutsen’. Dat geeft goed aan hoe het water van de bron stroomde: niet gestadig maar met tussenpozen. De frequentie ervan verschilt per seizoen en is ook afhankelijk van de jaarlijkse neerslag.

In tijden van oorlog en belegering was de watertoevoer van de Stad van David kwetsbaar omdat de Gihon bron in het Kidrondal buiten de stadsmuren lag. Om deze reden ontwierp koning Hizkia aan het eind van de 8ste eeuw voor de gewone jaartelling een indrukwekkend watersysteem dat hij onder de Stad van David uit de rots uit hieuw. Die ‘tunnel’ was 533 meter lang en liep in een S-bocht.

Dit artikel is geschreven door Eliyahu Berkowitz en stond 11 januari 2021 op de website van Israel365 News. Vertaling: Evelien van Dis

Adam-Eliyahu-Berkowitz

De auteur

Adam Eliyahu Berkowitz

Dit artikel is geschreven door Eliyahu Berkowitz en stond 11 januari 2021 op de website van Israel365 News. Vertaling: Evelien van Dis

Doneren
Abonneren
Agenda